Asset Publisher


Jaime Martínez Llabrés anuncia la construcció del nou Centre d’Operacions EMT/ECO amb capacitat per a 108 autobusos elèctrics


February 9, 2024

La infraestructura se situarà en un solar municipal al Polígon de Son Rossinyol
El batle ha assenyalat que, paral·lelament, es durà a terme la renovació de la flota d’autobusos amb l’objectiu que l’any 2030 sigui completament elèctrica

Palma, 09.02.2024.- El batle, Jaime Martínez Llabrés, ha presentat aquest matí el Pla estratègic per a l’Empresa Municipal de Transports (EMT), que preveu la construcció del nou Centre d’Operacions EMT/ECO, amb 108 punts de recàrrega per a autobusos elèctrics, que se situarà al Polígon de Son Rossinyol, i un pla “Renove” de la flota d’autobusos en el que constitueix, segons ha manifestat el primer edil, “una aposta pel transport públic sostenible com a eix essencial de la mobilitat a Palma”.
Martínez ha assenyalat que l’objectiu és “disposar d’una xarxa de transport públic eficient, ben planificada i executada, que doni resposta a les necessitats dels ciutadans de Palma. Un transport públic que estigui a l’alçada de la vuitena ciutat d’Espanya”.
En aquest sentit, ha posat de manifest que, al llarg d’aquests darrers anys, la flota d’autobusos de l’EMT s’ha anat configurant amb una falta absoluta de planificació, un creixement irregular i una mescla de diferents motoritzacions, autobusos de gas, gasoil, elèctrics i d’hidrogen.
Igualment, ha recordat que el mes de juny “ens trobàrem amb una situació totalment precària als tallers de l’EMT, on teníem una mitjana de 85 autobusos aturats cada dia per problemes mecànics” i, a més, “dotze autobusos elèctrics que no podien circular perquè únicament s’havia habilitat un punt de recàrrega a les cotxeres”.
A aquesta situació cal sumar “els cinc autobusos d’hidrogen, amb un cost de cinc milions d’euros, que actualment encara romanen aturats perquè la planta d’hidrogen de Lloseta no pot subministrar el combustible necessari per al seu funcionament”, ha destacat el primer edil.
El batle ha recordat que, per a fer front a aquesta situació, el mes de juny es va posar en marxa un pla de xoc. Això va suposar la contractació de 9 tècnics i un nou cap per a reforçar el taller. També es va adjudicar la contractació del reforç extern del servei de reparació, manteniment i subministrament de peces per als pròxims dos anys, que estava caducat des de l’any 2022 i el servei havia quedat en precari, ja que no havia estat renovat per l’anterior equip de govern. D’aquesta manera es va aconseguir baixar la ràtio d’autobusos avariats d’una mitjana de 85 vehicles diaris a 60.
També es varen instal·lar 11 punts de recàrrega per a autobusos elèctrics, que varen permetre posar en circulació els 12 vehicles que romanien aturats a la cotxera. Això ha fet possible que per primera vegada hi hagi una línia d’autobús, en aquest cas la línia 10, operada al 100% per autobusos elèctrics.
Martínez ha assenyalat que, paral·lelament a l’adopció de les mesures esmentades, “hem treballat en l’elaboració d’un Pla estratègic que s’estén de 2024 a 2027 i aposta pel transport públic sostenible com a eix essencial de la mobilitat a Palma”.

Aquest pla preveu la construcció del nou Centre d’Operacions de l’EMT/ECO, que se situarà al Polígon de Son Rossinyol, al costat de l’hipòdrom, en uns terrenys municipals, i que du aparellat un pla “Renove” de tota la flota d’autobusos amb vehicles de zero emissions, donant compliment al compromís recollit en el programa de govern d’electrificar el parc d’autobusos de l’EMT.

“Es tracta d’un projecte innovador, energèticament sostenible, que es planteja des de la perspectiva d’afrontar la necessitat de dotar l’EMT d’unes instal·lacions modernes, amb capacitat per a donar cabuda a la flota d’autobusos elèctrics que es vagi incorporant”, ha manifestat el batle.
El nou centre d’operacions tindrà una superfície aproximada de 29.325 m². El cost de les instal·lacions s’estima en 13,4 milions d’euros.
La instal·lació disposarà de les següents infraestructures:

•    Una marquesina de 9.910 metres quadrats a la planta sòl amb capacitat per a 108 punts de recàrrega a través de pantògrafs invertits. Els nous sistemes de recàrrega elèctrica intel·ligent mitjançant pantògraf invertit permeten carregar els autobusos sense intervenció d’operaris ni temps d’espera per part del conductor.
•    Àrea de servei i manteniment de sistemes d’energia.
•    Instal·lació de plaques solars a la coberta superior.
•    Un edifici annex de 4.800 metres quadrats amb 768 places d’aparcament.
•    Un espai lliure de 3.200 metres quadrats, reservat per a futurs usos.
A partir d’ara, es tramitarà amb caràcter immediat una modificació urbanística que permeti incorporar la totalitat d’usos de la parcel·la. En paral·lel es procedirà a la licitació i redacció del projecte constructiu, que podria estar llest aquest setembre. D’aquesta manera, la previsió és que les obres puguin començar el primer trimestre de 2025 i estiguin acabades entre finals de 2026 i principis de 2027.
La posada en marxa del nou centre d’operacions implica l’electrificació de la flota. La previsió és que l’any 2027 el 50% dels vehicles siguin elèctrics, i arribar l’any 2030 al 100%.
L’expectativa és que per a la present legislatura s’adquireixin 100 autobusos elèctrics:
-    65 vehicles de 18 metres.
-    2 vehicles de 15 metres.
-    20 vehicles de 12 metres.
-    11 vehicles de 10 metres.
-    2 vehicles de 8 metres.

Date last modified: February 10, 2024